Tothom pot ser un emprenedor si té una bona idea, sap col·laborar amb altres, posa tota la il·lusió del món en el seu projecte i l’estructura d’una forma escalable que li permeti arribar a un món global. Aquest podria ser el missatge conjunt dels ponents de l’11a Jornada d’Emprenedoria que amb el lema “El repte de la internacionalitat en un món glocal” que es va desenvolupar el passat dimecres al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès. La jornada a la qual van assistir prop de 450 persones, majoritàriament joves, va ser organitzada per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa i l’Ajuntament de Sant Cugat.

Alfons Cornella, fundador d’Infonomia i Co-Society i considerat l’home del país que més sap d’innovació, es va centrar en la col·laboració com a nou paradigma en el món de l’emprenedoria. “Let’s-Co” és el seu lema. Assegura que el món és cada vegada més complex i saber competir ja no és suficient per afrontar aquesta complexitat: “I el problema és que sabem competir, però no sabem col·laborar”. En la seva exposició va desgranar multitud d’exemples del que fins ara s’ha considerat col·laboració: ajuntar dues marques en un producte per guanyar mercat; o combinar la capacitat i know-how d’un procés productiu a una marca amb “valor” per vendre més o aconseguir un major marge comercial. Experiències que, en la seva opinió, presenten problemes a mitjà i llarg termini i acaben, moltes vegades, per desaparèixer. Cornella considera que la veritable col·laboració és aquella en la que es combinen coneixements i pràctiques, encara que siguin de sectors molt diferents, per generar un producte nou que cobreix una necessitat. I ha posat diversos exemples, com la col·laboració de diverses empreses noruegues (una empresa de carretons, una empresa de disseny i una de correus) per crear un vehicle de distribució de correus adaptada a una configuració urbana com la de les ciutats noruegues, i que ja s’està venent a molts altres països. O la de dues empreses basques (una que fabrica autobusos i un altre que fabrica trens) per construir un autobús que funciona com un tramvia, amb el que això suposa de beneficis pel medi ambient.

Emprenedor de la mà de la Cambra de Comerç de Terrassa
Javier Garrido, soci fundador de Robin Hat -una empresa que va néixer amb l’assessorament de la Cambra de Terrassa- va exposar a la Jornada d’Emprenedoria la seva experiència d’èxit. Robin Hat produeix i ven barrets de quiròfan divertits i personalitzables. Es va constituir el 2015 i quatre anys més tard, ven a 16 països de tot el món, des del Japó a Estat Units, ha creat una delegació a Xile i el pròxim any té previst arribar a Brasil i Colòmbia. La seva empresa no només produeix i comercialitza barrets de quiròfan tèxtils, que permeten més d’un ús i contribueixen a reduir els residus de cel·lulosa, és també una empresa amb una extensa col·laboració amb campanyes de sensibilització sobre malalties com el càncer de mama i amb 15 entitats solidàries, especialment vinculades al món sanitari, com la Fundació Elena Barraquer o Pallapupas, entre d’altres.

Panell d’experiències
La Jornada, que va ser conduïda per l’instagramer amb prop de 50 milseguidors, Joan Grivé, també va comptar amb un panell d’experiències empresarials, moderat per Manel Garcia, responsable de màrqueting i vendes d’ImaginCafè, l’espai relacional creat per CaixaBank per fidelitzar als seus clients més joves. En aquest panell, els assistents van poder conèixer les experiències d’emprenedoria i internacionalitat d’una empresa de serveis com Kreston Iberaudit, de la mà de la seva presidenta executiva, Mercè Martí; de l’empresa que organitza experiències, disposa d’una plataforma per a posar en contacte emprenedors i busca la interacció dels membres de la seva comunitat amb inversors de tot el món, que ha posat en marxa Alex Frías, un jove de 26 anys que va participar al programa Erasmus for Young Entrepreneurs de la Cambra de Terrassa; i el projecte BCNTECH4WOMEN que neix a Barcelona TECHCITY i que busca atreure talent femení a les empreses tecnològiques i digitals.

La Jornada d’Emprenedoria, a la que la acreditació i l’organització de la sessió de networking va ser gestionada mitjançant l’app de l’esdeveniment, va començar amb una breu presentació per part del President de la Cambra de Comerç de Terrassa, Ramon Talamàs; de la Presidenta de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, Eva Menor; i de l’alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla. Tots tres van destacar els serveis a l’emprenedoria de les entitats i administracions que representen i la importància del fet que el jovent sigui conscient que emprendre és una de les millors fórmules d’afrontar el seu futur.

Organitzadors, patrocinadors i col·laboradors
L’11a Jornada d’Emprenedoria està coorganitzada per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa i l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i compta amb el patrocini de la Diputació de Barcelona, CaixaBank i CIRSA, el suport del programa europeu Erasmus for Young entrepreneurs, així com amb la col·laboració de Sant Cugat Empresarial, EsadeCreapolis, Parc de Recerca UAB (PRUAB), Serafí Indústria Gràfica Publicitària, VIA Empresa i Lúcid Design Agency.

Font: Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa