En l’actual moment de pandèmia, les aplicacions mòbils s’han consolidat com un canal més del sistema de salut i com un sector econòmic emergent, però tal com es va exposar a l’últim Brunch d’innovació del Hub b30, també presenten dilemes relacionats amb la protecció de dades i la privacitat. L’acte va ser organitzat pel Parc de Recerca UAB amb la col·laboració de Sant Cugat Empresarial, i va reunir uns 200 assistents.
El Brunch d’innovació del Hub b30 dedicat a les aplicacions mòbils de salut va reunir unes 200 persones, el passat dia 5 de març, en una sessió virtual en què diversos professionals van compartir les seves visions sobre les tendències i oportunitats que ha obert la pandèmia en el camp del m-health, entès com a wereables, aplicacions mòbils i al núvol. Jordi Carrabina, coordinador del màster d’eHealth de la UAB, va ser el moderador de la jornada, que va iniciar situant l’àmbit de discussió en les aplicacions de salut i deixant de banda les de benestar “que tot i que obren la porta als usuaris a les Apps de Salut, estan lluny del sistema sanitari; encara que aquest en podria aprofitar les dades que generen”.
El director de la Fundació TIC Salut Social, Josué Sallent, va inaugurar la primera ronda de ponències compartint les característiques que, des del departament de Salut, han comprovat que compleixen les Apps que tenen èxit, com per exemple La meva Salut, que té 2,5 milions d’usuaris i s’hi produeixen unes 30.000 interaccions diàries entre professionals i pacients. Per Sallent, la clau és que els usuaris les vegin útils i que darrere hi hagi sempre un factor humà, en aquest cas, diferents canals per contactar amb els clínics. També Imma Grau, directora de la Fundació iSYS, va remarcar que la percepció d’utilitat és el factor més important perquè una innovació sigui acceptada, a més de disposar d’eines d’interacció i seguiment, com és el lligam amb la història clínica dels pacients. Per la seva part, Víctor Pérez, emprenedor i estudiant d’Enginyeria informàtica a la UAB, va citar tres característiques que segons ell han de complir les Apps de salut: simplicitat, confiança i humanització.
A continuació, Joan Escudero, Business Development del Grupo Pulso, va explicar el procés que segueixen per a desenvolupar Apps i que sempre comença amb la validació dels requeriments i de les necessitats que ha de resoldre la nova aplicació amb tots els stakeholders. Segons Víctor Rosselló, advocat expert en dret digital, és en aquests primers passos també quan cal començar a pensar en la privacitat i en el control de les dades perquè “la privacitat no pot ser moneda de canvi d’un altre bé com és la salut, s’han de poder protegir les dues coses”. La minimització de les dades, desar i treballar amb les mínimes dades possibles, és un dels requisits imprescindibles en el cas de les aplicacions de salut. Rosselló també va remarcar la necessitat d’informar sempre, i de manera clara, als usuaris dels objectius pels quals se’ls estan demanant les dades.
En la segona part del Brunch es van presentar solucions tecnològiques, com la plataforma mConnecta del departament de Salut, que permetran estandarditzar dades i variables de diferents proveïdors i suports. Això suposa un requeriment imprescindible en un moment en què la medicina “no només es basa en evidències sinó també en els valors aportats pels pacients sobre la seva qualitat de vida”, afirmava la doctora Grau. En aquesta segona ronda de ponències també es va explicar la diferència entre les Apps de Salut, que mostren informació, i els Medical Devices, que a més de dades contenen consells i recomanacions de salut.
A continuació es va obrir el debat que, en gran part, va girar al voltant de les dificultats per poder certificar i comercialitzar Medical Devices, especialment per a les empreses petites i emergents, la qual cosa fa imprescindible les aliances i col·laboracions entre empreses i institucions.
Finalment, va tancar la sessió la gerent de Sant Cugat Empresarial, Sílvia Trabalón, que es va mostrar optimista amb les oportunitats i noves professions que ha creat i crearà el sector de les Apps, “que situen el ciutadà al centre i li donen un paper actiu en el control i gestió de la seva salut”.