L’11 de febrer, “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència”, dins d’un macroacte virtual, 452 científiques connectaran amb 483 escoles d’arreu de Catalunya de forma simultània, fent xerrades que fomenten les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens de les nostres escoles.

Aquest dijous 11 de febrer se celebrarà la tercera edició de “#100tífiques”, un macroacte virtual per fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens de les nostres escoles dins les commemoracions del “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència”. Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la iniciativa oferirà, en format virtual, una bateria de xerrades divulgatives simultànies a alumnes de 6è de Primària i 1r d’ESO de 483 escoles catalanes, per part de 452 investigadores del món de l’empresa, centres de recerca i universitats.

Segons la UNESCO, només un 28% dels investigadors del món i un 35% dels estudiants de carreres STEAM són dones. Com mostrava la revista Science, en un cèlebre estudi de 2017, els estereotips de gènere relacionats amb la ciència apareixen ben aviat a l’escola, ja que les dones es consideren a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys. Les dades més recents, mostren la persistència d’aquestes dinàmiques. Actualment, les nenes de 4t de primària tenen un rendiment 15 punts per sota que els nens en matemàtiques i ciències a l’estat espanyol segons l’Informe internacional TIMSS 2019, fet per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) i el Boston College, sobre 64 països de l’OCDE i la UE, presentat el desembre de 2020.

Davant això, “#100tífiques” fa visible i destaca la rellevància actual i el paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tant al sistema de recerca públic com al privat, i motiva les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i tecnologia, trencant estereotips de gènere. Igualment, i en paral·lel, el seu format impulsa vincles i dinàmiques col·laboratives entre científiques del sistema públic i del privat; i també amb altes directives d’empresa i prescriptores de les polítiques públiques.

La concepció de “#100tífiques” i la seva estratègia divulgativa, adreçada a l’última etapa de la primària i el principi de l’ESO, s’inspira en un veterà acte de disseminació científica promogut conjuntament per l’FCRI i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, com és el “Dia de la Ciència a les Escoles”.

Enguany destaca específicament la col·laboració amb la iniciativa de les empreses HP; Boehringer Inhelgeim; Lubrizol; Grupo Menarini; B. Braun; BASF; Allianz; Alcon; Agbar/Cetaqua, Provital Group i Biokit.