La trobada, organitzada en el marc de la proximitat del Dia Mundial de l’Aigua, ha servit per compartir coneixement, experiències i solucions aplicades que permetin avançar cap a models empresarials més resilients i eficients en l’ús de l’aigua.

Sant Cugat Empresarial i Veolia han celebrat aquest dijous al matí la jornada “Resiliència hídrica: estratègies empresarials davant el canvi climàtic”, que ha reunit prop d’una vuitantena d’empreses del Vallès Occidental al Sant Cugat Hotel per abordar el paper de la gestió intel·ligent i eficient de l’aigua com a factor estratègic per reforçar la sostenibilitat i la resiliència empresarial.

En un context marcat per l’emergència climàtica i la creixent pressió sobre els recursos hídrics, la jornada ha posat de manifest com l’aigua ha deixat de ser un recurs abundant per convertir-se en un factor de risc operatiu, regulatori i reputacional, però també en una oportunitat per impulsar la innovació i la transformació dels models de negoci.

La col·laboració institucional, clau per afrontar els reptes hídrics

L’acte s’ha iniciat amb la benvinguda institucional a càrrec del president de Sant Cugat Empresarial, Eduard Torres, i de la tinenta d’alcaldia de Gestió Urbana, Mobilitat i Canvi Climàtic de l’Ajuntament de Sant Cugat, Cristina Paraira, que han coincidit a destacar la necessitat d’anticipació i de construir aliances per afrontar els reptes hídrics.

En aquest sentit, han posat en valor l’esforç coordinat entre institucions i empreses durant episodis recents com la sequera, subratllant que la competitivitat futura del teixit empresarial dependrà en gran mesura de la seva capacitat d’adaptació a un escenari de recursos limitats i major exigència reguladora.

               Veolia i Sant Cugat Empresarial impulsen la resiliència hídrica com a eix estratègic per a la competitivitat empresarial Veolia i Sant Cugat Empresarial impulsen la resiliència hídrica com a eix estratègic per a la competitivitat empresarial

L’aigua, al centre de l’estratègia empresarial

La sessió ha continuat amb la ponència de Sònia Ruiz, CEO de NOIMA Sustainability Strategies i col·laboradora acadèmica de l’Institut d’Innovació Social d’Esade, que ha estat contundent: “Sense aigua no hi ha economia”.

En la seva intervenció, “L’aigua al cor de l’estratègia empresarial: resiliència i creació de valor”, Ruiz ha remarcat que el desequilibri del cicle hídric i l’augment dels riscos associats situen aquest recurs com un element clau en la presa de decisions empresarials. També ha destacat que el risc hídric ja no és només ambiental, sinó també financer i estratègic, fet que obliga les empreses a avançar cap a models basats en l’eficiència, la reutilització i la regeneració dels recursos.

Veolia i Sant Cugat Empresarial impulsen la resiliència hídrica com a eix estratègic per a la competitivitat empresarial

Empreses capdavanteres comparteixen estratègies d’adaptació

La jornada ha continuat amb la taula rodona, moderada per Òscar Gómez, responsable de Comunicació de CASSA i Aigües Sabadell, amb la participació de Carla Coloma, Global Sustainability Director de Fluidra; Alberto Paredes, delegat ambiental de SEAT; Desirée Marín, directora d’Innovació de Veolia a Catalunya; i Jordi Barbarà, director de la planta de producció de Damm al Prat.

Durant el debat, s’han compartit experiències concretes d’adaptació al canvi climàtic i gestió sostenible de l’aigua. Alberto Paredes ha explicat que SEAT ha identificat un potencial de reducció del consum d’aigua de fins al 40% a la planta de Martorell gràcies a una auditoria hídrica, impulsant mesures com la recirculació i l’optimització de processos, així com projectes d’aigua regenerada en col·laboració amb el territori.

Per la seva banda, Jordi Barbarà ha destacat la trajectòria de Damm en l’anàlisi de la petjada hídrica i la seva implicació en projectes de recàrrega de l’aqüífer del Llobregat, contribuint a la sostenibilitat dels recursos subterranis mitjançant iniciatives col·laboratives amb altres agents.

Des de Fluidra, Carla Coloma ha posat en relleu l’objectiu de la companyia d’assolir el model “water positive” l’any 2030, retornant més aigua de la que consumeix, i ha subratllat la importància de la mesura, la transparència i la col·laboració per avançar en aquesta direcció.

Finalment, Desirée Marín ha destacat el paper de Veolia com a partner estratègic en la transformació hídrica, combinant operació, tecnologia i consultoria per impulsar projectes de reducció de la petjada hídrica, regeneració i col·laboració publicoprivada. També ha assenyalat el potencial dels Crèdits d’Aigua Positiva com a mecanisme per generar impacte positiu en el territori.

Veolia i Sant Cugat Empresarial impulsen la resiliència hídrica com a eix estratègic per a la competitivitat empresarial

Crida a la cooperació per avançar cap a un model més resilient

La cloenda ha anat a càrrec de Xavier Roca, director general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, que ha fet una crida a reforçar la cooperació entre empreses, administracions i societat per avançar cap a un model productiu més resilient i sostenible.

Roca ha destacat que aquesta transformació requereix projectes compartits i ha situat el Pacte Nacional per a la Indústria com una eina clau per impulsar el futur del sector industrial, incorporant mesures específiques per millorar la gestió d’un recurs cada cop més crític com és l’aigua.

Veolia i Sant Cugat Empresarial impulsen la resiliència hídrica com a eix estratègic per a la competitivitat empresarial

Veolia i Sant Cugat Empresarial impulsen la resiliència hídrica com a eix estratègic per a la competitivitat empresarial