Eurofragance i la Fundació Pasqual Maragall creen el perfum “És Possible”

Eurofragance, empresa creadora de fragàncies, presenta al costat de la Fundació Pasqual Maragall el perfum “És Possible“, eslògan de la Fundació en el seu desè aniversari. La companyia, que forma part del Consell de Mecenatge de la Fundació Pasqual Maragall des 2014, reforça així el seu suport als projectes científics que l’organització impulsa contra l’Alzheimer i les malalties neurodegeneratives.

A través de les matèries primeres utilitzades en la composició de la seva fragància, Eurofragance ha volgut reflectir els valors de la Fundació i recordar el fort vincle que existeix entre l’olfacte i la memòria. D’aquesta manera, i aprofitant també les similituds que presenten les parts d’un perfum -cap, cos i fons- amb les persones, Eurofragance ha dissenyat “És Possible”.

El perfum es regalarà als assistents (socis i voluntaris de la Fundació) a la Gala de celebració del seu 10è aniversari, que tindrà lloc aquest dijous 15 de novembre, a partir de les 19h, a l’Auditori Fòrum de Barcelona. Un regal simbòlic per la inigualable tasca que realitzen diàriament.

La fragància està composta, en la sortida, per notes cítriques. La mandarina, l’aranja rosa i la taronja dolça transmeten la positividad, energia i optimisme amb els quals la Fundació afronta la lluita diària contra l’Alzheimer.

D’altra banda, el perfum parla de l’aspecte més innovador i creatiu de l’organització. La cerca constant de nous tractaments i processos per abordar la malaltia s’expressen en “És Possible” amb matèries primeres obtingudes amb tècniques d’extracció poc comunes com la destil·lació en CO2 del pebre rosa o de l’absolut de cafè.

En el cos, les flors blanques evoquen l’afecte, la proximitat i la calor humana que els pacients d’Alzheimer reben de familiars i sers estimats durant la seva malaltia.

No podia faltar el rigor científic i la responsabilitat social, insígnia de la Fundació Pasqual Maragall. La solidesa del treball que realitzen els investigadors es correspon en la fragància amb la robustesa i fortalesa dels tocs de vetiver, cedre i ambre.

La relació olfacte – memòria

Les aromes i olors provenen d’estímuls externs que, a través del sentit de l’olfacte, arriben gairebé directament al sistema límbic del cervell, estretament relacionat amb les emocions i la memòria, que pot tenir un paper sorprenent en la reacció de les persones amb Alzheimer a determinades essències. Des de la Fundació afirmen que “quan vinculem una aroma a una emoció, la percepció posterior d’aquesta olor fàcilment pot evocar aquesta emoció i els seus records associats“.

Hi ha diversos tipus de memòries, a curt i llarg termini i, entre aquestes últimes, es troben aquelles relacionades amb el “fer” de forma semi-automatitzada (com seguir rutines o anar amb bicicleta) i el “sentir” a partir de certs estímuls. Aquí se situarien aquells records que provenen de vincles que hem creat, al llarg de la nostra vida, entre estímuls externs (que en el cas de l’olfacte pot ser, per exemple, un perfum o l’aroma d’un plat) i una emoció o un sentiment. Quan percebem aquests estímuls a través dels nostres sentits aquests llaços s’activen, de forma similar a com succeeix amb la música que ens resulta significativa.

Aquests tipus de vincles, a més, s’han demostrat particularment resistents a condicions cerebrals com la malaltia d’Alzheimer. L’accés a les memòries, en aquest cas, es produeix per vies alternatives a les convencionals que s’utilitzen per recuperar records de forma conscient. Es produeix una activació en xarxa que facilita arribar a memòries antigues per camins més resistents al deteriorament del cervell.