El fòrum empresarial ha reunit al QGAT Restaurant, Events & Hotel de Sant Cugat del Vallès, a més d’un centenar de representants del teixit econòmic i empresarial de la ciutat i comarca.

Aquest dimarts al vespre s’ha celebrat una nova edició del Tribuna Sant Cugat Empresarial, que enguany ha estat dedicat al transport i la sostenibilitat. L’esdeveniment celebrat al QGAT Restaurant, Events & Hotel, ha comptat amb les ponències de la Directora General de Volkswagen Espanya, Laura Ros; del President i Conseller Delegat de Vueling Airlines, Marco Sansavini; de la Presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Marta Subirà; i del President del Port de Barcelona, Damià Calvet. L’acte estarà moderat per la periodista de Catalunya Ràdio i TV3, Xantal Llavina.

Tribuna Sant Cugat Empresarial Transport

Jaume Vives, President de Sant Cugat Empresarial ha obert l’acte assenyalant que ‘el 30% de l’emissió de gasos a l’atmosfera d’efecte hivernacle, són deguts a la mobilitat, i aquest fet està posant en risc el nostre futur com a planeta’, i ha fet una crida als diferents sectors, ‘per a que la mobilitat del futur sigui sostenible, tant des del punt de vista del medi ambient, com de la necessitat de donar respostes a un món cada vegada més integrat, i a una societat que difícilment renunciarà a moure’s’.

Jaume Vives Tribuna Sant Cugat Empresarial

A continuació, el Primer Tinent d’Alcaldia de Sant Cugat, Pere Soler, ha afirmat que ‘ens trobem en una etapa de canvi, on la logística i les infraestructures s’han d’aquedar als nous temps’, i ha posat el focus en les dues grans vies de comunicació de la ciutat, l’AP-7 i la C-16, que ‘generen molèsties i contaminació. Sant Cugat és una ciutat contaminada, fruit d’aquestes dues infraestructures’. En aquest sentit, Soler ha reivindicat la implantació de mesures com la Zona de Baixes emissions, o l’Anella Verda.

El futur del transport

El col·loqui s’ha iniciat amb les conclusions de la cimera sobre el Canvi Climàtic del Glasgow.  Marco Sansavini, President i Conseller Delegat de Vueling, ha afirmat que possiblement el sector aeri és qui té el repte més important en termes tecnològics, ja que a dia d’avui no té una solució de descarbonització’. Sansavini ha assenyalat que la companyia forma part de IAG, que ha estat el primer grup europeu en comprometre’s en ‘la utilització del 10% de combustible sostenible de nova generació l’any 2030, i el primer del món en comprometre’s a aconseguir zero emissions de carboni per a l’any 2050’. El president de Vueling també ha assegurat que els primers prototips d’avions ‘verds’ amb motor elèctric arribaran l’any 2030. En aquest sentit, Sansavini ha afirmat que aquest compromís amb la sostenibilitat del sector aeri, ha d’anar acompanyat d’ajudes, com els fons Next Generation, per poder complir amb aquests terminis de temps.

Damià Calvet ha iniciat la seva exposició, assenyalant que ‘el Port de Barcelona és una infraestructura bàsica per a l’economia del país, que ens connecta amb el comerç mundial. De fet el Port aporta l’1,7% del PIB de Catalunya, i ho fa d’una manera sostenible, ja que només emetem el 0,72% de les emissions de CO2. El camí és el de continuar descarbonitzant l’economia i l’activitat humana’. En aquest sentit, Calvet ha lamentat ‘les reticències individuals i col·lectives que fan que no es vulgui pagar el preu del que significa descarbonitzar l’activitat. La transició energètica, o la fem nosaltres, on ens la faran’. El president de l’autoritat portuària també ha afirmat que  un dels grans objectius del Port és electrificar la totalitat dels molls, una operació que requereix una inversió de 100 milions d’euros.

L’electrificació del vehicle

Una de les principals barreres que tenen els conductors per fer el salt als vehicles elèctrics, són les els punts de recàrrega. Segons ha indicat Laura Ros, Directora General de Volkswagen, ‘Espanya està a la cua d’Europa en infraestructures de recarrega d’accés públic’. Ros també ha fet referencia a les ajudes del pla Moves III, assenyalant que la ‘complexitat burocràtica en el desplegament d’aquestes ajudes impedeix que els consumidors ho vegin com un avantatge en l’adquisició del seu vehicle. A més, una altra de les llacunes del pla és que no inclou a les empreses, com si succeeix en altres països com el Regne Unit o Alemanya’. La Directora General de Volkswagen també ha parlat dels grans reptes de futurs de l’empresa automobilística, como són la digitalització, els nous models de negoci i els vehicles autònoms. ‘La sostenibilitat té molt a veure amb la tecnologia. La nostra ambició és convertir-nos en una companyia de software, ja que és on es jugarà la partida de la mobilitat del futur’.

Per la seva part, Marta Subirà, ha posat en valor el paper del ferrocarril com a mitjà de transport ‘intrínsecament sostenible’, i ha reivindicat l’aposta decidida dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, per la digitalització i la sostenibilitat. ‘El 100% de l’energia elèctrica és verda i impulsem la digitalització per a donar un millor servei a la ciutadania’. Subirà també ha  assenyalat que el ferrocarril ha de jugar un paper determinant en la descarbonització de la mobilitat. ‘Tenim la missió de fer pedagogia, i d’explicar perquè és important que tothom que pugui, canviï el seu mitjà de transport al ferrocarril’.

Tribuna Sant Cugat Empresarial Transport

Al final del col·loqui, tots els assistents han pogut gaudir d’un sopar relacional de networking. Aquesta nova edició del Tribuna Sant Cugat Empresarial, ha comptat amb el patrocini principal del Banc Sabadell, i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat.

GALERIA D’IMATGES