Sant Cugat Empresarial va néixer per ser la veu de totes les empreses de Sant Cugat davant les institucions i els centres de decisió, defensar els interessos generals i comuns de les empreses ubicades al municipi de Sant Cugat i esdevenir un element integrador del món econòmic de la ciutat, potenciar la marca “Sant Cugat” i els seus trets diferenciadors.
De fet, SCE es va constituir com un lobby empresarial amb alta potencialitat per representar els interessos d’un dels pols de desenvolupament tecnològic i empresarial més importants de Catalunya.
Fins al 2011
És una etapa que es caracteritza especialment per la cooperació territorial i la defensa de les potencialitats de l’àrea de la B30 –actualment el CIT- com a territori que encara avui acull una de les majors ofertes tecnològiques, empresarials, universitàries i de recerca de Catalunya. Tota aquesta inquietud va desembocar en la celebració d’alguns esdeveniments de gran magnitud com l’acte institucional i empresarial de presentació de la Declaració de l’Eix de la B30 per reclamar solucions a les mancances d’infraestructures i serveis al territori impulsat per les associacions empresarials de Sant Cugat, Cerdanyola i Rubí l’abril de 2008. El maig del mateix any va tenir lloc també la trobada institucional i empresarial a Brussel.les per donar suport a la candidatura de Sant Cugat com a seu de l’EIT (European Institute of Innovation & Technology), impulsat per l’Ajuntament amb el suport actiu de Sant Cugat Empresarial.
Altres accions significatives d’aquesta etapa van ser la participació de l’asssociació en el consell empresarial del CIT (Catalonia Innovation Triangle) -nova nomenclatura de la B30 a partir de 2008-, la signatura del primer conveni de cooperació estratègica entre Sant Cugat Empresarial, Cerdanyola Empresarial i Castellbisbal Empresarial (març 2011) com a embrió de la futura aliança empresarial estratègica dels municipis ubicats al territori de la B30, i l’aproximació empresarial a l’activitat de recerca i innovació de les universitats amb la primera visita als centres de recerca de la UPC Campus de Terrassa el novembre de 2010 que ha tingut continuïtat en anys posteriors.
Va esdevenir una etapa especialment dinàmica pel que fa a les accions de lobbying. En destaca la difusió de la imatge del territori del CIT al MIT (Massachussets Institute of Technology), de Harvard i la municipalitat de Boston, conjuntament amb l’Ajuntament de Sant Cugat (octubre 2008), la demanda de revisió del Pla Urbanístic del Centre Direccional del Vallès (abril 2010), el posicionament davant de l’anunci de la licitació de l’estudi de la línia del Tramvallès de connexió dels municipis de Montcada, Ripollet, Cerdanyola i el campus de Bellaterra que excloïa dels municipis de Sant Cugat i Rubí en el projecte (febrer 2010), la col·laboració amb FERRMED i suport al Manifest pel qual es reivindicava la inclusió del corredor mediterrani en la xarxa ferroviària estratègica europea i, finalment, l’adhesió a la Plataforma per l’Aeroport Internacional de Barcelona (2007).
D’especial rellevància va significar la participació de l’associació en projectes locals com l’impuls de models de gestió compartida (EUC) i en projectes d’infraestructures i serveis vinculats amb el transport viari i ferroviari, mobilitat i seguretat a través de la seva participació en el Pla Municipal Estratègic, Econòmic i d’Ocupació, així com la promoció de cooperació interempresarial de transport col·lectiu compartit amb la bonificació de les quotes de l’IAE.
Per la seva part, en el 2011 l’assemblea es va desenvolupar per primera vegada sota el format actual com a jornada corporativa de Sant Cugat Empresarial. Des d’aleshores ençà hi ha participat ponents com Genís Roca, soci director de Roca Salvatella i especialista en estratègia per Internet, Albert Castellón, director general de Moritz, David González Castro, president, CEO i cofundador d’Anuntis, Immaculada Amat, propietària i codirectora de Immobiliaria Ama, i Rosa Tous, vicepresidenta corporativa de Tous que ha estat la ponent de la darrera jornada que va acollir l’assemblea general de l’11 de juny de 2015.
Etapa 2012 – 2015
La col·laboració universitat-empresa en l’àmbit de la recerca tecnològica, per una banda, i la promoció de l’emprenedoria i la formació, per l’altra, establint sinèrgies amb diferents agents van ser algunes de les línies d’actuació que van caracteritzar l’inici d’aquesta etapa. Es van formalitzar convenis de col.laboració amb la Fundació Escola d’Emprenedors per promoure la formació empresarial i emprenedora des de l’escola, principalment en l’educació secundària; i amb la universitat californiana d’UCLA Anderson per acollir estudiants MBA amb experiència professional en empreses de base tecnològica. Destacar també el conveni formalitzat amb la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech per apropar l’activitat d’R+D universitària al col·lectiu empresarial.
Sinèrgies amb el col.lectiu universitari i de centres de recerca que s’han consolidat al llargs dels darrers anys amb accions desenvolupades conjuntament amb UPC Campus de Terrassa i Leitat per apropar el coneixement i la transferència de l’activitat d’R+D a les empreses, entre les quals destaca per exemple les visites d’un grup d’empreses al Barcelona Computing Center promogut per la UPC Campus de Terrassa, així com organitzacions com Ascamm, UAB i EsadeCreapolis
En l’àmbit del lobbing, l’associació ha pres part activa en la defensa dels interessos de les empreses reivindicant solucions a mancances en l’àmbit d’infraestructures i serveis com la reclamació de les tarifes de connexió amb Barcelona com a zona I, la creació del nou partit judicial de Sant Cugat i el trasllat a la Conselleria de Justícia del dèficit funcional que pateix Sant Cugat en matèria judicial, llançadora FGC, Renfe, el Quart Cinturó, a més a més de seguir donant suport actiu al projecte FERRMED.
En l’àmbit local, l’associació ha participat activament en la implantació d’un model de gestió compartida de les entitats urbanístiques de conservació (EUC) de Can Sant Joan i la implantació del nou pla de senyalització a Sant Cugat, el setembre de 2012. Destaca especialment implicació de l’associació en diversos fòrums d’infraestructures i mobilitat d’àmbit local com el que promou la Cambra de Comerç de Terrassa, el consell empresarial del CIT i els acords establerts amb associacions empresarials com la Jove Cambra d’Empresaris, entre altres.
Al mateix temps, Sant Cugat Empresarial ha reforçat la seva presència en organitzacions econòmiques i empresarials d’influència de l’entorn com el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, Fem Vallès i Associació Àmbit de la B30, el Consell de Ciutat i la Fundació Sant Cugat Actiu, a més a més del CIT. Des de la perspectiva local, la incorporació de l’associació a la Fundació Sant Cugat Actiu l’any 2014, exercint formalment la vicepresidència primera, així com al Consell de Ciutat, ha afavorit la posada en marxa d’un pla d’acció per millorar les condicions d’entorn, infraestructures, mobilitat i operativitat administrativa per a les empreses situades a Sant Cugat, així com la suma de sinèrgies per al desenvolupament i creixement econòmic i la creació d’ocupació en el territori.
Destaca l’impuls d’un pla d’acció iniciat en el 2012 per afavorir la participació directa de tots els empresaris de l’equip de govern en la planificació i desenvolupament dels projectes impulsats per Sant Cugat Empresarial que es va materialitzar amb la constitució de comissions de treball i seguiment de projectes en l’àmbit de la projecció externa, la comunicació interna/networking i la gestió econòmica. Aquest model participatiu ha permès generar una major dinàmica comunicativa entre les empreses associades i reforçar la promoció i la cohesió interna i l’activitat relacional dins del col.lectiu empresarial.
En aquesta etapa, l’associació ha consolidat diferents accions orientades al coneixement, prospecció de models de gestió i l’intercanvi d’experiències entre les empreses associades, així com el reforç de les accions de comunicació utilitzant nous canals que han estat positivament valorats per les empreses associades com l’agenda setmanal, la newsletter mensual especialment orientada a informar de l’activitat de les empreses associades i la incorporació de l’associació a les xarxes socials, concretament Twitter i Linkedin, així com les accions pròpies de dinamització i coneixement com les conferències i els tallers empresarials i trobades d’intercanvi d’experiències en un espai relacional focalitzat. Destaca també la trobada empresarial que, amb el nom de Vallesans d’Èxit, es va celebrar per primera vegada l’octubre de 2013 sota un model de tertúlia empresarial amb la participació de Rosa Sugrañes (Grup Rosa Gres) i Santiago Sabatés (Eurofragance) i que va reunir 165 empresaris i directius. Aquesta sessió, que va ser organitzada conjuntament amb Cerdanyola Empresarial, va ser emesa en directe per la xarxa via online per live streaming. Aquest exitòs model de trobada empresarial va tenir continuïtat amb la sessió Converses d’Innovació, en el marc de la primera Nit de Sant Cugat Empresarial, celebrada el 19 de novembre de 2014 i que va comptar amb la participació de Caterina Biscari (Sincrotró ALBA) i Albert Serra (HP) com a ponents en un acte que va reunir 120 empresaris.
Altres accions relacionals i de coneixement impulsats per l’associació que han pres força al llarg de tota la trajectòria de Sant Cugat Empresarial han estat les Jornades de Portes Obertes. Dissenyades per facilitar el coneixement i compartir activitats i/o models de gestió d’altres empreses associades i col·laboradores, l’associació n’ha organitzat un total 15 jornades, la darrera de les quals va tenir lloc al VITA Entrepreneurship Center el 20 de gener d’aquest any.
Sant Cugat Empresarial ha participat activament com a agent coorganitzador del ja consolidat Fòrum Santcugatribuna, que recentment ha iniciat una nova etapa desenvolupant diferents models d’accions: Fòrum Sancugatribuna (corporatiu) i Diàlegs Santcugatribuna i Santcugatribuna en Petit Comitè (de petit format). Precisament, i amb una implicació directa per part de l’associació, el Santcugatribuna en petit comitè es va posar en marxa el desembre de 2014 i ha comptat amb ponents d’alt prestigi com Fernando Mazón, director general del Grupo MH, i Imma Amat, propietària i codirectora d’Amat Immobiliaris. Per la seva part, la darrera edició del Dialegs Santcugatribuna va comptar amb Christian Felber, conegut autor de l’economia del bé comú, com a ponent d’excepció.
En el marc d’aquesta reorientació estratègica de l’activitat, l’associació va presentar el 29 d’octubre de 2014 la nova imatge corporativa de l’associació així con la nova estratègia de comunicació digital amb una nova web i una nova estratègia de comunicació que ens ha permès consolidar una dinàmica efectiva i molt positiva de relació entre les empreses associades i potenciar la projecció de les seves activitats, tant internament com externament.
En l’àmbit de l’emprenedoria, Sant Cugat Empresarial destaca la posada en marxa el gener de 2014 del projecte Sèniors&Juniors a partir de la signatura del conveni entre l’Aula d’Extensió Universitària de la Gent Gran i Sant Cugat Empresarial el 19 de novembre de 2013 per promoure el voluntariat sènior per a l’assessorament empresarial i emprenedor. En aquest àmbit, l’associació ha incrementat la seva participació activa en programes com Emprèn Sant Cugat, RIS3 Emprenedoria del CiT i de Barcelona Creixement i el projecte YUZZ, així com la seva participació com a jurat en els projectes d’emprenedoria estudiants d’Infermeria de l’Escola Universitària Gimbernat. Amb l’objectiu de dinamitzar l’activitat emprenedora l’associació crea la figura del soci emprenedor i, des del 2010, els emprenedors que inicien la seva activitat a Sant Cugat poden formar part de l’associació de forma gratuïta durant el primer any d’activitat.
L’associació va desenvolupar un pla d’acció per promoure l’activitat de les empreses en matèria de RSE a partir de moció institucional de suport i adhesió a la iniciativa promoguda per Sant Cugat Empresarial per fomentar el compromís amb la Responsabilitat Social Empresarial que va ser aprovada per unanimitat pel Ple de l’Ajuntament de Sant Cugat el 16 de setembre de 2013. En l’àmbit de l’RSE, l’associació, que té un sòlid compromís amb el projecte Incorpora de la Caixa i ha participat en la presentació del projecte Wise People a Sant Cugat el març de 2015, ha adquirit el compromís de potenciar l’acostament de projectes socials de Sant Cugat als associats i donar a conèixer exemples de bones pràctiques.
Pel que fa a la promoció de la Formació Professional Dual, l’associació actua com a interlocutor en el programa de coordinació de pràctiques d’estudiants a empreses amb l’ajuntament de Sant Cugat del Vallès i la Generalitat de Catalunya. Col·labora també amb algunes escoles de Sant Cugat per incentivar la Formació Dual i manté un paper actiu pel que fa a la difusió a les empreses associades de la Formació Dual
En l’àmbit de la projecció interna, l’associació s’ha proposat potenciar la cooperació empresarial mitjançant patrocini i la implicació de partners en el desenvolupament i promoció d’activitats específiques de l’associació. Això ha permès a l’associació comptar amb patrocinadors estables i col·laboradors específics per a determinats esdeveniments tan emblemàtics com Vallesans d’Exit i Converses d’Innovació, així com els tallers empresarials, a més a més del suport material per al desenvolupament de l’activitat interna i el dia a dia de l’associació amb la cessió d’espais de treball i reunions i espais per a la celebració d’activitats.