manel-catalana-occident-21754Estem deixant la crisi darrera nostre, o això diuen els indicadors que a voltes surten per il·luminar-nos en aquest desigual món de les estadístiques. El cert és que si bé hi continua havent un índex d’atur esfereïdor i sectors de la població en situació crítica, sembla que la part més dura de la crisi ha passat.

I tot va a millor perquè difícilment podia anar a pitjor i perquè hi ha massa empreses que volen que això rutlli i, quan hi ha voluntat de fer les coses, les coses surten. És una realitat tan vella com el mateix món, tant l’econòmic com l’altre. Es diu voluntat, i té molta força.

Però precisament perquè sembla haver-hi llum al final del túnel -malgrat que mai torni a ser la lluminària artificial engegada abans de la crisi-, cal pensar també en què se n’ha fet del fet tan repetit en anys de baixada continua: la crisi de confiança.

La confiança ha quedat malmesa i no tornarà a ser la que era. Seria un miracle que de cop els mitjans deixessin de parlar de gent que ha traït allò que defensava. I és en aquest context de globalitat, noves tecnologies, criteri cada cop més ampli dels clients i una enorme competència, en el que la fidelitat a les marques és més desitjada i valuosa.

La confiança, com la voluntat, esdevé clau. Perquè si una marca pot generar-la amb els seus fets, amb l’acompliment de les promeses, la imatge que projecta i el valor afegit que proposa, sobreviurà a un nou context on el record de la crisi formarà ja part del mercat, sobrevolant aquest nou escenari, tant convuls com reptador.

Segons Stephen Hawking, l’empatia és la clau perquè el món funcioni. Això, en el món de les marques és aconseguir que aquestes es posin en el lloc del client, i aquesta –Hawking té raó, com sempre- és la clau perquè tothom hi guanya, l’empresa i el client. Ara en tenim les eines, experiència i coneixements per fer-ho. L’empatia, una cosa tan humana com poc freqüent.

Al final ho teníem al davant i no ho veiem: voluntat, confiança i empatia. No calia res més, ni res menys.

Manel Farré
Director de Comunicació de Catalana Occident

Font: Via Empresa