L’edició d’aquest any ha comptat amb la participació de més de 300 joves de més de 75 escoles de tota Catalunya que s’han citat aquest dissabte en el Centre Internacional d’HP a Barcelona.

El Centre Internacional d’HP a Barcelona, ubicat a Sant Cugat del Vallès, ha celebrat aquest dissabte la cinquena edició de la competició de programació HP CodeWars, en la que han participat més de 300 estudiants d’entre 14 i 18 anys, procedents de més de 75 escoles de tota Catalunya, així com els equips guanyadors de les edicions del torneig celebrades en els centres d’HP a Lleó i Madrid.

L’objectiu d’aquesta competició és animar als joves estudiants, especialment a les nenes, a endinsar-se en el món de la ciència i la tecnologia i despertar el seu interès per les anomenades carreres STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), especialment les relacionades amb la informàtica i les telecomunicacions. Durant tres hores, els alumnes, acompanyats per més de 70 docents, han competit per a demostrar els seus coneixements en llenguatges de programació com Java, C++ o Python resolent problemes matemàtics. A més a més, i aprofitant la jornada, els alumnes han realitzat un tour per les instal·lacions d’HP, on han pogut conèixer tota la cartera de productes i solucions d’HP, incloses les tecnologies desenvolupades pels enginyers i enginyeres del mateix centre en impressió en gran format i 3D.

HP CodeWars 2019

En paral·lel a la competició, l’equip d’HP de STEM for Girls ha fet una petita introducció als professors que han acompanyat als alumnes, per donar començament a una jornada de debat sobre com despertar l’interès per la ciència, la innovació i la tecnologia entre els més joves des de les escoles a través dels casos pràctics de la fundació Empieza por Educar (ExE) i els professors Joan Alemany i Álex Álvarez, vinculats a l’Olimpíada Informàtica Catalana.

El fort compromís d’HP per aconseguir que més nenes arribin a fer carreres de tecnologia o enginyeria està donant els seus fruits. Des de fa diversos anys, els organitzadors de la competició donen prioritat a tots els equips formats per, com a mínim, una nena i al llarg de la jornada es comparteixen eines i idees per fomentar més l’interès en aquestes disciplines entre les nenes a tots els professors que venen, durant les activitats que s’organitzen només per a ells. Així, l’edició d’aquest any ha batut rècord de participació femenina, que ha passat del 18% a un 27% en tan sols un any, una dada molt important a l’hora de combatre la bretxa de gènere existent a Espanya, on només el 25% de l’alumnat en carreres STEM està compost per dones, i menys del 12% en informàtica.

La necessitat de despertar l’interès per la ciència, la innovació i la tecnologia en edats primerenques

La competició CodeWars és una de les moltes activitats que HP organitza per a fomentar les vocacions cientificotecnològiques entre els joves, amb especial focus en les nenes, i preparar-los per al mercat laboral del futur. Segons un informe del Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional (CEDEFOP), l’increment de la demanda de posicions STEM l’any que ve serà del 14% a la Unió Europea i, en canvi, el nombre de matriculacions universitàries en aquestes disciplines en el que va de segle ha baixat a Europa un 25% i a Espanya un 40%. Segons dades del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, durant el curs 2016-2017, tan sols el 24% dels estudiants inscrits en universitats espanyoles van optar per carreres de ciència, enginyeria i arquitectura, el que demostra una falta d’interès dels joves per aquestes àrees. Però el més preocupant és que del total d’estudiants matriculats en aquestes carreres només el 31,6% són dones.

La falta d’interès pels joves en aquestes matèries és evident en les aules universitàries, però el problema comença en les etapes formatives anteriors, a Primària, Secundària i Batxillerat. El biaix de gènere també comença a l’escola: amb 15 anys només el 4,2% de les adolescents vol dedicar-se a alguna de les àrees relacionades amb la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques. HP creu que, per fer front a aquesta situació, és important despertar l’interès pels estudis STEM en edats molt primerenques, als col·legis i instituts.

“A HP som conscients de la importància de promoure una educació basada en habilitats tecnològiques i coneixements STEM que permeti als joves afrontar i ser partícips del futur mercat laboral marcat per la revolució tecnològica. Aquesta és la cinquena edició d’HP CodeWars a Barcelona i estem molt contents perquè cada any comptem amb més escoles participants i, el que és més important, amb més nenes que s’uneixen a la competició. Tot i que encara ens queda un llarg camí per recórrer, estem molt contents dels canvis que estem aconseguint a poc a poc”, declara Ramon Pastor, Vicepresident i Director General de Negoci d’HP 3D i Responsable del Centre Internacional d’HP a Barcelona.

La jornada ha comptat amb la presència de la Sra. Joana Barbany, directora General de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya i de l’alcaldessa de Sant Cugat del Vallès, la Sra. Carmela Fortuny.

L’equip guanyador viatjarà als Estats Units l’any que ve

La competició HP CodeWars se celebra anualment en diferents seus d’HP a nivell mundial. Aquest certamen va començar a Houston (Texas, Estats Units) fa més de 20 anys. Per aquest motiu, l’equip guanyador d’aquesta edició, del col·legi Sant Gabriel de Viladecans, podrà assistir l’any que ve a Houston per a participar en la següent edició de la competició que se celebri en la ciutat americana. El segon equip guanyador ha sigut American School of Barcelona, mentre que els tercers classificats són alumnes d’Aula Escola Europea. A més, un equip de l’Institut Castellet ha guanyat el premi al millor equip amb participants de menys de 16 anys. Els quatre equips guanyadors en les diferents categories de premis han rebut productes tecnològics HP d’última generació.

HP CodeWars 2019

Izan Beltrán, Natan Domínguez y David Petitbó, membres de l’equip guanyador del col·legi Sant Gabriel de Viladecans, han declarat que: “Ens hem endut una sorpresa quan ens han comunicat que érem els guanyadors, hem estat practicant cada dia amb el nostre professor per millorar. Estem molt contents i emocionats de tenir l’oportunitat d’anar a HP Houston l’any que ve”.